Dysfagia w COVID-19 Szkolenie dla logopedów

Aktualności » Dysfagia w COVID-19 Szkolenie dla logopedów

KURS DLA LOGOPEDÓW - uzupełnianie lub nabywanie kwalifikacji - w zakresie dysfagii zgodnie z rozporządzeniem  Ministerstwa Edukacji Narodowej

Najbliższy termin maj 2022. Kurs online. Cena 850 PLN.

Osoby zainteresowane szkoleniem zapraszam do kontaktu e-mail:dysfagia@op.pl

Celem szkolenia jest prezentacja rekomendacji medyczno-terapeutycznych dla logopedów pracujących z pacjentem dysfagicznym oraz pacjentem, który ma objaw dysfagii i zachorował na COVID-19 lub nie miał dysfagii i zachorował na COVID-19 w wyniku czego wystąpił objaw dysfagii.

Zwracam uwagę, iż leczenie dysfagii podczas pandemii COVID-19 jest czymś nowym, a warunki pracy specjalistów bardzo trudne. Jeszcze nie wiemy, czy występuje dysfagia specyficzna dla COVID-19, czy też wirus COVID-19 zmienia kliniczną postać dysfagii. Jednak jest pewne, że każda objawowa osoba z COVID-19+ cierpi na dysfagię. Opieka nad dysfagią u i po wyleczeniu pacjentów z COVID-19 również jest nowym wyzwaniem rodzącym wiele pytań nie tylko z kliniczną prezentacją pacjenta, oceną i terapią ale również z przeprowadzaniem testów, z bezpieczeństwem i ochroną pacjenta oraz opiekuna. Pacjent z historią medyczną Covid-19+ tzw. ozdrowieniec jest potencjalnym nowym klientem w usługach logopedycznych. 

Na kursie prezentowane będą kluczowe zagadnienia które już zostały poddane analizie.

Obecny kryzys sprawia, że pojawia się wiele wątpliwości klinicznych i co rusz zadajemy sobie nowe pytania. Jest jeszcze wiele do nauczenia się o postępowaniu z pacjentami z trudnością połykania w trakcie i po zakażeniu COVID-19 oraz w okresie pandemii w ogóle. Zachęcam do zadawania pytań oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z leczeniem dysfagii w COVID-19 jak i prowadzeniem terapii z pacjentem dysfagicznym na odległość.

Odpowiadam na już postawione pytania w ostatnim czasie odnośnie kontynuacji terapii dysfagii w okresie pandemii.

To czy można prowadzić terapię z pacjentem dysfagicznym lub z inną jednostką chorobową którą zajmuje się logopeda, będzie zależało od programu interwencyjnego stosowanego wobec danego pacjenta jeszcze sprzed okresu pandemii oraz tego, w jaki sposób ten program był dostarczany, czyli jakie były podejmowane czynności terapeutyczne i czy w terapii stosowano specjalistyczne narzędzia.

Jeśli pacjent z dysfagią zachoruje na COVID-19 w okresie planowanej/prowadzonej terapii, będzie zbyt chory, aby działania interwencyjne rozpocząć, kontynuować lub ukończyć. Logopeda natomiast może zostać zarażony wirusem i przenieść go na inne osoby.

Dlatego należy odpowiedzieć na podstawowe pytanie:

  1. jak bardzo interwencja logopedyczna w okresie pandemii COVID-19 jest niezbędna pacjentowi?
  2. jak mogę zmodyfikować program interwencji logopedycznej, tak by pracować z pacjentem na odległość (teleterapia), pielęgniarką lub pomocą zajmującą się pacjentem, rodzicem dziecka z dysfagią?
  3. czy pracując w ośrodkach np. domach opieki mogę liczyć na lokalne procedury ochrony osobistej?

Nie zapominajmy, że praca logopedy wiąże się z bliskością z pacjentem i polega m.in. na generowaniu dużej ilości aerozolu a praca w maseczkach każdego typu jest wykluczona. Ryzyko zakażenia jest b. wysokie.

REKOMENDACJE STOSOWANIA ŚRODKÓW OCHRONY OSOBISTEJ

Rekomendacje Tabela 1

Rekomendacje Tabela 2

Rekomendacje Tabela 3

 

Dysfagia.pl na bieżąco śledzi wszystkie międzynarodowe ustalenia. 

Już są dostępne pierwsze wytyczne dla logopedów. Dotyczą rehabilitacji pacjentów z COVID -19 i ozdrowieńców. Szczegóły na szkoleniu.

 
Oficjalne polskie zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne ws. SARS-CoV-2 
 
Stanowisko Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci w związku z epidemią SARS-COV-2

 

 

BIBLIOGRAFIA do wytycznych rehabilitacji logopedycznej pacjentów z COVID-19

1. Peretti A, Amenta F, Tayebati SK, et al., Telerehabilitation: Review of the State-of-the-Art and Areas of Application. JMIR Rehabil Assist Technol. 2017 Jul 21;4(2):e7.. 2. Weidner K and Lowman J. 2020. Telepractice for Adult Speech-Language Pathology Services: A Systematic Review. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. Epub ahead of print. Retrieved February 5, 2020. https://doi.org/10.1044/2019_PERSP-19-00146 3. Ontario Physiotherapy Association Position Statement. Respiratory Physiotherapy, Personal Protective Equipment and COVID-19. https://opa.on.ca/advocacy-positions/where-we-stand/. Accessed April 3, 2020. 4. Álvarez, E. A., Garrido, M. A., Tobar, E. A., et al, (2017). Occupational therapy for delirium management in elderly patients without mechanical ventilation in an intensive care unit: A pilot randomized clinical trial. Journal of critical care, 37, 85-90. 5. Schweickert, W. D., Pohlman, M. C., Pohlman, A. S., et al., (2009). Early physical and occupational therapy in mechanically ventilated, critically ill patients: a randomised controlled trial. The Lancet, 373(9678), 1874-1882. 6. Brummel N.E., Álvarez E.A., Esbrook C.L., et al., (2020) Occupational Therapy in the Intensive Care Unit. In: Pozzi C., Lanzoni A., Graff M., Morandi A. (eds) Occupational Therapy for Older People. Springer, Champlain. 7. Jackson, J. C., Pandharipande, P. P., Girard, T. D., et al. (2014). Depression, post-traumatic stress disorder, and functional disability in survivors of critical illness in the BRAIN-ICU study: a longitudinal cohort study. The Lancet Respiratory Medicine, 2(5), 369-379. 8. Thomas P, Baldwin C, Bissett B, et al. Physiotherapy management for COVID-19 in the acute hospital setting: clinical practice recommendations. Journal of Physiotherapy. 2020. In-press, available online 30 March 2020. 9. Brodsky MB, Pandian V, Needham DM. Post-extubation dysphagia: a problem needing multidisciplinary efforts. Intensive Care Med. 2020 Jan;46(1):93-96. 10. Wilcox ME, Brummel NE, Archer K, et al. Cognitive dysfunction in ICU patients: risk factors, predictors, and rehabilitation interventions. Crit Care Med. 2013;41(9 Suppl 1):S81–S98. 11. Bartlett G, Blais R, Tamblyn R, et al., Impact of patient communication problems on the risk of preventable adverse events in acute care settings. CMAJ. 2008;178(12):1555–1562. 12. Augmentative Communication News. August 2009. 21(2). 13. Kingston, G., Pain, T., Murphy, K., et al. (2019). Perceptions of acute hospital occupational therapy services: developing a new model of care for occupational therapy on acute medical wards. International Journal of Therapy And Rehabilitation, 26(12), 1-9. 14. Provencher, V., Clemson, L., Wales, K., et al. (2020). Supporting at-risk older adults transitioning from hospital to home: who benefits from an evidence-based patient-centered discharge planning intervention? Post-hoc analysis from a randomized trial. BMC Geriatrics, 20(1), 1-10. 15. Spruit MA, Holland AE, Singh SJ, and Troosters T (Co-chairs). Report of an Ad-Hoc International Task Force to Develop an Expert-Based Opinion on Early and Short-Term Rehabilitative Interventions (After the Acute Hospital Setting) in COVID-19 Survivors (Version April 3, 2020). Accessed April 5, 2020. 16. Brodsky MB, Huang M, Shanholtz C, et al. Recovery from Dysphagia Symptoms after Oral Endotracheal Intubation in Acute Respiratory Distress Syndrome Survivors. A 5-Year Longitudinal Study. Ann Am Thorac Soc. 2017 Mar;14(3):376-383.

https://poradniak.kylos.pl/poradniak/Koronawirus_Ksiazka_dla_dzieci_w2.pdf

 

 

Copyright © 2014-2020 Dysfagia.pl | Webmaster: introNet | CMS by Quick.Cms